INNOVATIEBUREAU GARAGE2020

Ontmoet de Willie Wortels van de jeugdhulp

 

Jongeren en technologie zijn beste vrienden. Wij volwassenen sloffen daar achteraan. Niet handig als je voor jongeren werkt. En vooral niet efficiënt. Terwijl efficiëntie zo hard nodig is met de slinkende budgetten en stijgende cliëntaantallen. Innovatiebureau Garage2020 kijkt met designersogen naar vraagstukken in de jeugdhulp en ontwerpt daarvoor vernuftige technologische hulpmiddelen.

“Ken je taxibedrijf Uber?” Gabriela Aguirrezabal is hoofd van het ontwerpteam bij Garage 2020. Ze vertelt over het belang van innovatie in de jeugdhulp: “Dit bedrijf werd in korte tijd wereldwijd een grote concurrent voor gewone taxibedrijven. De reden? Het grote gemak van de app waarmee je overal direct de dichtstbijzijnde taxi kunt zoeken en automatisch kunt betalen. Dit soort technologie is niet meer weg te denken. Sterker nog, het zal alleen maar toenemen. En jongeren maken er als eerste gebruik van. Als wij jongeren op de beste manier willen dienen, moeten we zorgen dat we niet hopeloos op ze achterlopen. We zullen dus ook moeten innoveren in de jeugdhulp. Dan kun je denken aan apps, websites, online programma’s en virtual reality trainingen, waarbij met name het handige gebruik van dataprocessing – gegevens vergelijken, categoriseren en opslaan – een hoop tijd voor medewerkers en veel geld voor de hele jeugdhulp kan besparen.”

Groot denken
Aguirrezabal werkt vanaf de start van Garage2020 als Head Design. De innovatiewerkplaats, die drie jaar geleden werd opgericht vanuit Spirit, heeft de nadrukkelijke ambitie jeugdhulp overbodig te maken. “Dat is niet bedoeld als aanstootgevende grootspraak,” licht Aguirrezabal toe, “maar als een motiverend, inspirerend statement, dat zoveel wil zeggen als ‘durf groots en out of the box te denken, alles kan’. We moeten meer durven ondernemen. Dat heeft de sector nodig.” En dat nadenken over oplossingen en hulpmiddelen, doet Garage2020 vanuit het perspectief van jeugdhulpmedewerkers en jongeren zelf, in cocreatie met verschillende disciplines, zoals data scientists, antropologen,
onder-zoekers en designers.

Het moet er toe doen
Aguirrezabal een echte ‘Willie Wortel’, maar dan de Willie van de duurzaamheidsuitvindingen. Haar hart gaat uit naar oplossingen waar toekomstige generaties én de aarde van profiteren. Als student Industrieel Ontwerp in Mexico, waar ze vandaan komt, ontwierp ze als afstudeerproject een ‘pet bottle compressor’, een machine die plastic flessen plet zodat deze makkelijk verzameld konden worden voor hergebruik. In haar eerste banen bedacht ze strategieën voor start-ups en oplossingen voor gebruikersvraagstukken bij luchtvaartmaatschappijen en in de entertainment-industrie. Daar leerde ze veel van, maar het maakte haar niet gelukkig: “Bedenken hoe klanten het snelst de lounge vinden op de luchthaven of algoritmes ontwikkelen die de kaartverkoop van Hollywoodfilms voorspellen…\
Ik dacht steeds ‘Waarom? Wat zonde van de tijd!’” Dus toen Levi van Dam haar vroeg mee te werken aan Garage2020 twijfelde ze geen moment. De vraagstukken waar we voor jeugdhulp mee te maken krijgen zijn intens. “Die gaan over uithuisplaatsing en andere heftige processen. Niet over bijvoorbeeld het voorspellen van de nieuwe voorkeurssmaak voor koekjes. Dus ik ben heel blij bij te kunnen dragen aan innovatie die er wezenlijk toe doet voor mensen.”

Minder administratie
Garage2020 realiseerde al heel wat mooie innovaties. Het meest trots is Aguirrezabal op het project ‘Extra teamlid’. Aguirrezabal: “In de jeugdhulp leveren trajecten veel data op die ons belangrijke informatie kunnen geven. Welke ingrepen werken in welke situaties? Dat biedt mogelijkheden. Maar daar kunnen wij wel onze ideeën over hebben, degenen die met onze innovaties moeten werken, zijn de hulpverleners zelf. Navraag leerde mij dat hulpverleners niet graag achter hun computer zitten. Daar ligt hun kracht niet. Bovendien hebben ze al genoeg administratieve taken en weten ze vaak uit ervaring al welke maatregel welk effect heeft of had. Zij bespreken de casuïstiek onderling met elkaar en vragen zich af wat een computer nu beter kan dan zij. Daarop bedachten wij een oplossing: een spelbord met fysieke houten blokjes voorzien van symbolen en kleuren. Tijdens het casuïstiekgesprek plaatsen de hulpverleners deze blokken op posities op het bord corresponderend met de situatie en maatregelen in de casus. Vervolgens fotograferen ze het bord met de blokken. De computer vertaalt de foto middels image-recognition naar data en raadpleegt en vergelijkt deze met de data van feitelijk 50.000 collega’s. Vandaar de naam Extra Teamlid. Op deze manier krijgen de data ook een plek aan tafel, maar niet de belangrijkste. We willen benadrukken dat de expertise van het hulpverlenersveld voorop staat. Angst voor baanverlies door robotisering is niet nodig. Voor innovatie hebben we elkaar hard nodig.”

WIE IS ER HIER AAN HET WOORD?


Gabriela Aguirrezabal
Head Design bij Garage2020

Aguirrezabal behaalde de bachelor Product Design (industrieel ontwerpen) aan de UNAM in haar geboorteland Mexico en deed daarna in Nederland de Master of Science Strategic Product Design aan de TU Delft. Ze werkte vervolgens voor het SkyTeam van de KLM, waar ze onder meer webanalyses maakte en gebruikersvriendelijke oplossingen ontwierp. Ze was Business Designer bij consultancybedrijf Board of Innovation. Ze woonde en werkte een tijd in Antwerpen waar ze ontwikkelaar en eigenaar was van nieuwe producten, functionaliteiten en services bij het bedrijf Decolabs, dat start-ups hielp. Daarna was ze design lead (hoofd ontwerp) bij Idealabs dat start-ups begeleidde. Hierna werd ze gevraagd om bij Garage2020 aan de slag te gaan.

PRIJSWINNEND PROJECT

Met het project Extra Teamlid (zie uitleg in hoofdartikel) won Garage2020 in mei 2019 twee keer Goud bij de Spin Awards.
Uit het juryrapport van de categorie Innovation: “Dit is een case waarvoor de categorie innovatie in het leven is geroepen. In het project is technologie dienend aan het oplossen van een belangrijk maatschappelijk probleem en een case die een springplank vormt voor de toekomst.”
Uit het juryrapport van de categorie Digital Service Idea: “De ontwerpers en de klant hebben zich gerealiseerd dat je met een dergelijk delicaat ontwerp, uithuisplaatsing van kinderen, niet moet komen aanzetten met afstandelijke digitale interactie tussen instituut en kinderen. De basis van de dienst zijn fysieke blokken die als conversation piece op tafel staan. Dit verhoogt de acceptatie, ook van minder goede berichten. Over alles is extreem goed nagedacht. Knap dat je een digital service idea van het scherm weet af te trekken!”
Huidige status extra teamlid: Garage2020 is een praktijkproef aan het voorbereiden voor Amsterdam-Noord. Samen met Greenberry ontwikkelen ze de volgende stap, om te leren wat in de praktijk wel en niet werkt.

4 PROJECTEN VAN GARAGE2020

1. App G-moji
Jongeren met psychische problemen voeren in een app op hun telefoon dagelijks in hoe zij zich voelen. De app verzamelt alle passieve data van hun gebruikers, registreert (anoniem) welke apps ze gebruiken, hoe veel ze bewegen, waar ze zijn en met wie ze bellen. Op dit moment worden de proefgegevens van 500 deelnemers geanalyseerd. In de toekomst kan de app niet alleen jongeren helpen met het duiden van hun gevoel, vooral kunnen hulpverleners met behulp van de data snel de juiste hulp inzetten. www.g-moji.nl

2. Live, learn, work, play
In een voormalige jeugdgevangenis worden 240 betaalbare woonunits gebouwd voor studenten en starters op de arbeidsmarkt. Een kwart van de bewoners zijn jongeren die wat extra steun kunnen gebruiken op weg naar zelfstandigheid. Bewust zijn van de grote uitdagingen waarvoor jonge mensen staan, zoals studie- en werkdruk, financiële druk, onzekerheid over inkomen en huisvesting, wordt vertaald in het aanbod van de Tafelberg. Wonen, leren, werken en ontspanning gaan hier hand in hand.

3. Street Temptation (virtual reality)
Dit project werd ontwikkeld voor jongeren in de gesloten jeugdhulp. Met behulp van virtual-realitytechniek oefenen jongeren in een simulatieomgeving situaties op straat waarbij ze in een fractie van een seconde keuzes moeten maken. Het programma stimuleert zelfreflectie en inleving in anderen en situaties. Deze vr-techniek is afkomstig van Defensie waar militairen in opleiding situaties in oorlogsgebieden kunnen oefenen.

4. Ben jij de baas?
Voor dit project, dat jongeren voorlicht over wat je allemaal moet weten en regelen als je 18 wordt, nodigde Garage 2020 in samenwerking met Public Cinema
een groep 17-jarigen uit om zelf filmpjes te maken. Hieruit ontstond een campagne die de jongeren zelf via social media verspreidden. De campagne is door
1 op de 3 jongeren gezien en kostte slechts €2.500. Kortom, aanzienlijk effectiever en goedkoper dan overheidscampagnes. www.benjijeenbaas.nl

ZO ONTSTOND GARAGE2020

Drie jaar geleden werd vanuit Spirit Garage2020 opgericht. Spirit-kwartiermaker Levi van Dam had vergaande ideeën, zijn collega Evelyn Visschedijk sloot zich daarbij aan en bestuurder Mariënne Verhoef gaf financiële steun. Wegens jaarlijks dalende budgetten en stijgende aantallen jongeren die hulp nodig hebben, besloten zij dat radicale innovatie noodzakelijk is. Vanuit het innovatielab ‘Datalab’ van gemeente Amsterdam zijn ook designthinkers aangesloten. Garage2020 is inmiddels een netwerk van innovatiewerkplaatsen en ook werkzaam in Rotterdam, Leiden, Eindhoven en Twente. De bureaus werken allen aan hun eigen projecten en adopteren en implementeren elkaars innovaties zodat deze zich wijd kunnen verspreiden.

DESIGNTHINKING, DE WERKMETHODE VAN GARAGE2020

Designthinking is een innovatie­methodiek uit de ontwerperswereld. Met deze methodiek gaat Garage2020 ieder vraagstuk te lijf. Hij bestaat uit zes fasen die niet per se lineair opgevolgd worden. De loopduur van deze fases verschilt per project: van enkele maanden tot soms jaren, afhankelijk van de complexiteit.

Fase 1: begrijpen. De ontwerpers leven zich in in de situatie: wat speelt er, wat is de context en wat is het perspectief van de gebruikers? Deze empathische fase is vergelijkbaar met wat er gebeurt in de hulpverlening bij het oplossen van complexe situaties.

Fase 2: definiëren. Hier wordt de designvraag vertaald: wat is het daadwerkelijke probleem en wat kunnen we doen om de vraag te beantwoorden?

Fase 3: onderzoeken. In deze brainstormfase wordt uit­gebreid gepraat met experts,
ervaringsdeskundigen en leken. Zoveel mogelijk mensen worden uitgenodigd mee te denken. Uit alle ideeën die hieruit voortkomen wordt er één geselecteerd.

Fase 4: prototype ontwikkelen. Het ‘winnende’ idee wordt zo snel en goedkoop mogelijk concreet gemaakt.

Fase 5: testen. Samen met de gebruikers wordt getest of het werkt. Wanneer zaken over het hoofd gezien blijken of niet voorzien waren, gaan de ontwerpers terug naar fase 1 om opnieuw te beginnen.

Fase 6: implementeren. Als het blijkt dat alles goed werkt dan gaat het product verder in ontwikkeling en naar de markt.

 

MEER WETEN?
www.garage2020.nl

Voor meer info over project Extra Teamlid:
vimeo.com/295986844
www.garage2020.nl/tag/extra-teamlid/
www.garage2020.nl/uithuisplaatsing-voorkomen/

Meer weten over G-moji app?
zie: www.g-moji.nl


Tekst: Manja Gruson